Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Cena podstawowa
38,00 zł
-18,00 zł
Cena
20,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 20,00 zł
Przedmiotem książki jest wybrany nurt edukacji alternatywnej w polskim systemie oświatowym, który nadał już początek nowemu cyklowi przemian. Gdyby bowiem sięgnąć do koncepcji zmian edukacyjnych, dokonujących się według trzech typów mechanizmów interakcyjnych w państwowym systemie oświatowym:...
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book.
W książce zostały zaprezentowane poglądy i praktyczne oferty dydaktyczne, które stały się dla Autora źródłem inspiracji i wsparcia w promowaniu koncepcji kształcenia wczesnoszkolnego bez odwoływania się do elementów przemocy strukturalnej i symbolicznej w postaci stopni szkolnych i selekcji. Zamieszczone w książce przykłady pracy z dziećmi poprzez stymulowanie i odwoływanie się do ich zainteresowań oraz twórczego myślenia można wykorzystać także w tradycyjnym kształceniu, wzbogacając o nie indywidualizację nauczania w szkole i w domu. Autor sądzi, że każdy może znaleźć w tej książce coś dla siebie i swoich podopiecznych. Żywi przy tym nadzieję, że pomogła ona nie tylko przetrwać ówczesny trudny okres „nędzy" materialnej, ale i zaowocuje kolejnymi inspiracjami i eksperymentami w naszym szkolnictwie. Szkołę nie tylko można, ale i trzeba permanentnie zmieniać, by radość uczenia się wszystkich związanych z nią osób — zarówno uczniów, jak i ich rodziców oraz nauczycieli i władz oświatowych - stanowiła jeden z ważnych czynników wartości i skuteczności jej oddziaływań. Wolność w edukacji nie rozwiązuje wszystkich związanych z nią problemów, niezależnie od tego, jak byśmy ją definiowali. Ona je dopiero stwarza, a dzięki temu pozwala każdemu z nas podejmować samodzielnie decyzje dotyczące własnej strategii kształcenia innych i samokształcenia. Edukacja w wolności jest wyzwaniem szczególnego rodzaju dla tych pedagogów, którym tak trudno rozstać się z autorytetem wzorem jego urzeczywistnienia.
Seria wydawnicza "Pedagogika alternatywna":
1. Edukacja w wolności
2. Klinika szkolnej demokracji
3. Wyspy oporu edukacyjnego
4. Edukacja autorska
5. Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Opis
Specyficzne kody
Śliwerski Bogusław
pedagog, profesor nauk społecznych, zatrudniony na Uniwersytecie Łódzkim i w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dr h.c. multi, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (2010–2020) i członek Zespołu Nauk Społecznych pierwszej kadencji Rady Doskonałości Naukowej.
Ostatnio wydał między innymi: Pedagogika. Podręcznik akademicki (współred. Z. Kwieciński, wyd. nowe, Warszawa 2019); Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (współaut. K. Maliszewski, D. Stępkowski, Kraków 2019); "Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...", czyli jak ZHP stało się organizacją wychowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku (Kraków 2019); Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005–2016. Studium krytyczne (Łódź 2018); Pedagogia harcerskiego wychowania (Kraków 2018); Książki (nie)godne czytania? (Kraków 2017); Meblowanie szkolnej demokracji (Warszawa 2017); Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty (Kraków 2017); Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji (Kraków 2016); Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej (Kraków 2015); Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (Kraków 2013).
Redaktor naczelny kwartalnika „Studia z Teorii Wychowania”, członek rad naukowych czasopism pedagogicznych: „Littera Scripta Journals”, „The New Educational Review”, „Journal of Pedagogy” KNP PAN, „Chowanna”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Forum Oświatowe”, „Auxilium Sociale Novum”, „Ars Educandi”, „Wychowanie na co Dzień”, „Problemy Wczesnej Edukacji” i „Horyzonty Wychowania”.
Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, filozoficzne i teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika porównawcza, andragogika i pedagogika (wczesno)szkolna.
Blog: www.sliwerski-pedagog.blogspot.com
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Śliwerska Wiesława , Śliwerski Bogusław |
ISBN druk | 978-83-7308-760-6 |
ISBN e-book | 978-83-7587-763-2 |
Objętość | 208 |
Wydanie | III, 2008 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Część I
Wprowadzenie
Bogusław Śliwerski
Nauczycielka wolności
Bogusław Śliwerski
Klasy autorskie - realia i nadzieje
Bogusław Śliwerski
Dlaczego edukacja bez stopni?
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Psychopedagogiczne założenia klasy autorskiej w nauczaniu początkowym
w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Krótki bilans dokonań w klasie autorskiej w roku szkolnym 1990/1991
w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Część II
Helena Rodak
Nauczanie bez tradycyjnych ocen
Franz JosefKuhn
Dziecko w drodze ku samodzielności.
O wewnętrznej reformie szkoły
Jórg Ramseger
Szkoły oporu. Radykalne szkoły reform w praktyce
Bogusław Śliwerski
Szwajcarskie doświadczenia edukacji w wolności i demokracji
Wydział Wychowania Plastycznego
Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi
Projekt zadań pracowni wizualnych metod nauczania
z myślą o wspieraniu edukacji w wolności
Wiesława Śliwerska
Wybrane oferty zadań dydaktycznych
Wiesława Śliwerska
Dzień Edukacji Narodowej (miniatura sceniczna dla klas I—III)
Anna Sowińska
Edukacja poprzez stymulowanie zainteresowań
Agnieszka Kaźmierczak
Nauczanie przez stymulowanie aktywności twórczej
Aneks